BOTEZUL
„De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu.”
Sfânta Evanghelie după Ioan 3,5
⁘Mai jos veți găsi informații cu privire la Taina Botezului, care sperăm că vor fi utile la buna desfășurare a acestui deosebit eveniment.
⁜Potrivit învăţăturii noastre creştine, împărăţia lui Dumnezeu nu se poate câştiga decât în unire cu Hristos. Păcatul este o piedecă în drumul nostru spre această fericită împărăţie. E vorba de păcatul strămoşesc şi de păcatele personale - săvârşite de toţi oamenii în viaţa lor pământească.
⁜Păcatul strămoşesc este o realitate sumbră. Nimeni nu e scutit de această întinăciune, chiar dacă viaţa lui are numai de o singură zi (Iov, 14, 4). O spune şi psalmistul: „Întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea” (Ps. 50, 6). Întinăciunea aceasta aparţine - deci - şi copiilor, nu prin păcătuire personală, ci prin naştere.
⁜Cuvântul Botez provine din limba greacă: verbul baptizo înseamnă „a cufunda”. De aceea pruncul este „afundat” în apa din cristelniță și nu doar stropit. Botezul este taina prin care omul, prin întreita afundare în apă sfinţită de către preot, în numele Sfintei Treimi, se spală de păcatul strămoşesc şi de toate păcatele de până atunci. Astfel se naşte din nou duhovniceşte şi devine membru al Bisericii. Din acest motiv, numele noului botezat este bine să fie al unui sfânt sau al unei sfinte. Numele exprimă identitatea creștină și de neam.
⁜La Botez, copilul este afundat de trei ori în apa sfințită, iar preotul rostește cuvintele: „Se botează robul/roaba lui Dumnezeu (numele) în Numele Tatălui – Amin, și al Fiului – Amin, și al Sfântului Duh – Amin”.
+ Prima parte din Taina Sfântului Botez
⁜Prima parte din Taina Sfântului Botez se constituie din lepădări, numite şi exorcisme, când bebeluşul stă cu faţa la Apus şi naşul declară că se leapădă de Satana, de toate lucrurile, trufia şi slujitorii lui. Apoi, copilul care se botează este întors cu faţa la Răsărit şi naşul declară în numele bebeluşului că se uneşte cu Hristos, rostind de trei ori rugăciunea Crezul.
+A doua parte a Tainei Sfântului Botez
⁜A doua parte a Botezului o formează sfinţirea apei şi turnarea untdelemnului sfinţit, de trei ori, în cristelniţă.
⁜Apa și cristelnița semnifică mormântul în care a fost îngropat Mântuitorul și locul de unde a înviat, iar uleiul binecuvântat, numit „untdelemnul bucuriei” – cu care este uns pruncul înainte de afundare – arată că prin încreștinare pruncul devine „uns al Domnului”.
+A treia parte a Tainei Sfântului Botez
⁜A treia şi cea mai însemnată parte a Botezului o formează afundarea întreită în apă și rostirea de către preot a cuvintelor: „Se botează robul/roaba lui Dumnezeu (…) în Numele Tatălui – Amin, și al Fiului – Amin, și al Sfântului Duh – Amin”. Astfel mărturisim că temeiul credinței noastre este Dumnezeu în Sfânta Treime și că prin Botez murim împreună cu Hristos și înviem cu El.
⁜Bebeluşul botezat se înfăşoară în pânza albă curată, ce simbolizează purificarea pruncului, parte din trusoul de botez cumpărat de naşi.
⁜După alte câteva rugăciuni, preotul unge trupul copilului botezat cu Sfântul Mir, care este a doua Taină a Bisericii, rostind ”Pecetea harului Duhului Sfânt”. Prin punerea mâinii preotului în timpul citirii rugăciunii, prin rostirea cuvintelor „pecetea darului Sfântului Duh” și prin ungerea cu Sfântul și Marele Mir, cel nou botezat primește bogăția darurilor Sfântului Duh. Sfântul Mir are în compoziție ulei de măsline amestecat cu aromate, care arată mulțimea darurilor duhovnicești pe care cel botezat le primește. Ungerea se face în semnul Sfintei Cruci, pecetluind toate simțurile. Prin darurile Duhului Sfânt noi primim puterea de a duce o viață creștinească, de a ne opune răului și păcatului și de a săvârși binele.
⁜Înconjurarea mesei și a cristelniței de trei ori, în numele Sfintei Treimi, arată că începând de la Botez, viața oricărui creștin trebuie să aibă în centru Evanghelia (Cuvântul lui Dumnezeu) și Crucea, adică jertfa. Nu putem fi creștini decât împlinind poruncile Evangheliei și purtându-ne crucea. Nu casa, serviciul și banii sunt scopul vieții noastre, ci împlinirea voii lui Dumnezeu prin dragoste şi jertfă de sine.
⁜La slujbă, urmează citirile biblice: Apostolul și Evanghelia. În final, preotul taie câteva fire de păr de pe capul pruncului, în semnul Sfintei Cruci, simbolizând dăruirea totală a celui botezat lui Dumnezeu, ca și primul act de jertfă adusă lui Hristos, din partea copilului.
⁜Următorul pas constituie tunderea perilor capului în semnul Crucii, ca semn că s-a lepădat de omul cel vechi şi s-a îmbrăcat în cel nou. Aceștia sunt puși conform rânduielii, în apa din cristelniță și ulterior la dorința părinților poate fi păstrat într-o cutiuță specială. (conform unui obicei profan).
⁜După aceasta copilul este îmbrăcat şi dus în faţa Sfântului Altar, unde primeşte Împărtăşania cu Trupul şi Sângele lui Hristos. Astfel, noul botezat primeşte deodată trei Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea şi Sfânta Împărtăşanie.
⁜Așa cum o floare curată și frumoasă moare fără soare și apă, tot la fel şi sufletul copilului poate muri duhovnicește dacă este lipsit de hrana unei vieți creștinești, care stă în răspunderea părinților și a nașilor. De aceea părinţii şi naşii trebuie să fie foarte conştienţi de responsabilitatea pe care o au faţă de pruncul botezat.
⁜Odată ajunsi acasă, naşa va da copilul mamei în braţe, rostind, de trei ori: ”Ţi-am luat un păgân, ţi-am adus un creştin!”. Alaiul este întâmpinat cu dulciuri, suc, vin și chiar se organizează o mică masă pentru cei invitați.
De ce am nevoie pentru botez la biserică:
Botezul
PĂRINȚI
⁕Certificatul de naștere al pruncului, de pe care se vor lua datele pentru întocmirea certificatului de Botez;
⁕Untdelemnul de măsline – semn al milei lui Dumnezeu care se revarsă asupra celui ce se botează. Untdelemnul va fi binecuvântat de preot și folosit pentru ungerea copilului; apoi poate fi luat acasă pentru ungerea copilului după baie;
⁕Un rând de hăinuțe noi, pentru a fi folosite înainte de slujbă;
⁕Dulciuri, aperitive…, pentru servit în biserică și acasă;
⁕Cutiuță pentru părul tăiat de preot (opțional);
⁕Un cadou simbolic pentru nași.
NAȘI
⁕Lumânarea pentru nași – semn al luminii lui Hristos. Uneori lumânarea este împodobită cu flori, care simbolizează faptele bune (roadele credinței);
⁕Trusoul pentru bebelusi
⁕Pânza Botezului (crișmă / pânza de mir) – pânza de culoare albă în care se primește pruncul de către nași atunci când se scoate din apa botezului;
⁕Fașa (panglica de Botez, de circa 50 cm) – cu care preotul stropeşte faţa celui ce se botează zicând: Îndreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, sfinţitu-te-ai, spălatu-te-ai, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin;
⁕Cruciulița Botezului – din partea nașilor pentru prunc, pe care preotul o binecuvântează, fiind semn al urmării lui Hristos: Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie (Mc. 8,34). Crucea va fi purtată de copil ca amintire a Botezului și a purtării crucii, a jertfei care definește viața oricărui creștin;
⁕Păturica de învelit și un prosop mare alb și gros, în care nașii vor primi pe prunc imediat după Botez (trebuie să fie suficient de mare pentru ca pruncul să poată fi înfășurat);
⁕Prosop și săpun pentru preot;
⁕Hăinuțe noi pentru copil.
ÎNDRUMĂRI PRACTICE DUPĂ BOTEZ
†Întrucât Sfântul şi Marele Mir rămâne încă pe trupul copilului şi pe pânza şi prosopul în care este înfăşurat după scoaterea din apa sfântă a Botezului, părinții și nașii trebuie să se îngrijească de următoarele:
†În a doua zi după botez conform tradiției creștine, nașii merg la casa părinților să îmbăieze bebelușul creștin. Popular se numește și scalda, sau scoaterea din mir. Scăldatul bebelușului este o baie ritualică, de “spalare a mirului”, la care, tradițional, participă numai femeile: mama, moașa, nașa și alte membre ale familiei.
†Nașii de botez trebuie sa aduca obiectele pentru băita de a doua zi: prosop și săpun, hainuțe pentru bebe, păturică, scutece etc. În timpul băiței, lumânarea de botez personalizată trebuie să stea aprinsă. Nașii ung copilul cu uleiul sfințit de la botez la încheieturi și acesta este „închinat” cu o crenguță de busuioc. Copilul este uns la ochi „ca să vadă lucruri frumoase”, la urechi „să audă numai lucruri bune”, la guriță „să rostească doar cuvinte înțelepte”, la cap „ca să fie destept”, la picioare, „să-l ducă pașii unde trebuie și să revină mereu acasă”.
†Pânza şi prosopul în care a fost învelit pruncul se spală în apa în care i s-a făcut copilului baie (şi care trebuie apoi aruncată pe pământ curat, eventual la un copac).
†Copilul se aduce în următoarele săptămâni şi tot timpul regulat la biserică, pentru a fi împărtăşit.
CINE POATE FI NAȘ DE BOTEZ
†Pot fi naşi umai creştini vrednici care vor putea da pildă şi îndrumări frumoase finului sau finei lor. Naşii trebuie să cunoască şi să iubească credința ortodoxă şi să aibă viaţă curată. Pentru că Botezul se face în Biserica Ortodoxă, nașii trebuie să fie creștini ortodocşi. Aflați la botez, naşii se leapădă, în numele pruncului, de stăpânirea celui rău și apoi, întorcându-se cu faţa spre Răsărit, de unde vine lumina, făgăduiesc că cel ce se botează „se uneşte cu Hristos” şi va trăi împreună cu El, în dreapta credință. De aceea nașul și rostește mărturisirea de credință ortodoxă – CREZUL.
†Cine nu pot fi naș de botez? Cei care trăiesc fără cununie bisericească, cei îndepărtaţi de la Sfânta Împărtăşanie, cei care s-au îndepărtat ei înşişi de Biserică nu pot fi chemaţi ca naşi la Botez. Căci ce mărturie vor da pentru pruncul care se botează? Şi cum vor da seama înaintea Dreptului Judecător pentru îndatoririle pe care le-au luat asupra lor?
†Se cuvine ca înainte de a purta pe braţe un prunc înaintea lui Hristos spre a fi botezat, nașii care îşi asumă această bucurie şi responsabilitate să se pregătească prin Spovedanie, pentru a fi împăcaţi cu Dumnezeu înainte de a primi pe braţe pruncul plin de strălucire cerească ieşit din apa Sfântului Botez. Naşii trebuie să ştie pe de rost „Crezul”, pe care îl vor rosti în timpul slujbei.
†Pe măsură ce copilul creşte, naşii sunt datori, împreună cu părinţii, să-l deprindă să-şi facă cruce, să-l înveţe rugăciunile Bisericii şi să-i dea mereu sfaturi şi îndrumări bune: cum să-şi cinstească părinţii, cum să se poarte creştineşte, cum să împlinească poruncile dumnezeieşti și cum să iubească Biserica.
†Din ziua Botezului, nașii și părinții se vor îngriji ca pruncul să se împărtășească cu Sfântul Trup și Sânge a lui Hristos cât se poate de regulat; dacă se poate în fiecare duminică și de sărbători.
PREGĂTIREA PRACTICĂ A BOTEZULUI
⁜Pe tot parcursul sarcinii este recomandat ca părinții să se spovedească și să se împărtășească cât mai des, chiar în fiecare duminică, pentru ca pruncul să se hrănească cu hrana cea mai bună care este Trupul şi Sângele Domnului.
– în a 8-a zi de la naștere preotul merge la casa pruncului și citește rugăciunile pentru mamă, precum și rugăciunea de punere a numelui. El însemnează copilul în chipul Crucii şi-l stropeşte cu apă sfinţită pentru a-l apăra de primejdii.
– la 40 de zile de la naștere, mama și pruncul vin la biserică. Rugăciunile pe care preotul le citește mamei au în vedere primirea de ea a Sfintei Împărtășanii. În mod eronat, unii consideră că mama este necurată și nu poate intra în biserică până ce preotul nu-i citește rugăciunile respective, însă trebuie înţeles mai degrabă că rugăciunile marchează sfârșitul perioadei de refacere a ei, după naștere. Apoi preotul citește rugăciunile de pregătire a Sfântului Botez și de îmbisericire a copilului. Astfel nou-născutul este dăruit lui Dumnezeu, așa cum Maica Domnului și Iosif au adus pe Pruncul Iisus la Templu, la 40 de zile de la naștere.
BOTEZUL DE NECESITATE
⁜În cazul când copilul e ameninţat să moară la naştere, asistentele, sau moaşele trebuie instruite să aibă la îndemână agheasmă (la nevoie, şi numai apă obişnuită) şi lumânare. Apoi, după ce pun numele pruncului, îl botează ele, turnând agheasmă (apă) în formă de cruce peste prunc şi zicând cuvintele: Se botează robul lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui, Amin; şi al Fiului, Amin; şi al Sfântului Duh, Amin. Dacă pruncul moare, el este botezat şi mântuit. Iar dacă trăiește, cele ce l-au botezat trebuie să spună rudelor sau preotului că pruncul a fost botezat, iar preotul va face toată slujba Botezului, fără a-l mai afunda în apă în numele Prea Sfintei Treimi, căci Botezul nu se mai repetă.
PREGĂTIREA BOTEZULUI
⁜De multe ori, noi preoții am observat că bebelușii plâng din multe motive, unele fizice și altele spirituale. Motivul ar fi că ei sunt aduși târziu și sunt deja mari când sunt botezați, de aceea este de preferat ca Botezul să aibă loc imediat după împlinirea a 40 de zile de la naştere. Mama are grijă ca bebelușul înainte de slujbă, să fie alăptat și schimbat cu scutece curate.
⁜Până la Botez, părinții sunt datori:
-să-i mulțumească lui Dumnezeu că le-a dăruit un copil și să se îngrijească, în cazul în care este plăpând și bolnav, să fie botezat cât mai curând;
-să nu se încreadă în superstiții: pentru protejare de rele, nu se însemnează pruncul cu ață roșie, ci mai degabă se pune deasupra pătuțului o icoană;
-să nu amâne Taina Botezului din motive lumești;
-să aleagă nași credincioși și iubitori de Dumnezeu, care trăiesc credința în viaţa lor de toate zilele și să nu caute nași pentru câștiguri materiale sau alte pricini lumești;
-să dea copiilor nume de sfinți;
-să nu facă după Botez petrecere cu scopul de a strânge daruri;
⁜După Botez, părinții au datoria continuă:
-să dea copiilor încă de mici o educație creștină, rugându-se cu ei acasă, ducându-i la biserică, insuflându-le dragostea de Dumnezeu și de Biserică;
-să-i ferească pe copii de lucrurile rele care le tulbură mintea și sufletul: televizorul, calculatorul, internetul, etc., prieteniile rele, vorbele urâte, violența, etc.;
-să trăiască o viață conștientă de creștini, să cerceteze ce înseamnă credința în Dumnezeu și să o practice, învățându-i astfel și pe copiii lor, prin propriul exemplu. Cea mai bună și mai eficientă educație creștină a copiilor este o viață de sfințenie trăită de părinți.
Distribuiți pe rețelele sociale!